3 lucruri, 3 litere, C.S.R.

un lucru pe care mi-am dorit mereu sa-l fac, dar nu am reusit

o pasiune

un lucru pe care vreau sa-l realizez in viitor

Mereu mi-am dorit sa pot merge pe o bicicleta, dar nu am reusit niciodata sa invat, nu stiu de ce, poate ca nu am pus mare pret cand eram mica pe vreun sport,  sau mers pe bicicleta sau pe role, si cand am crescut mai mare si am vazut ca aproape toti oamenii de varsta mea faceau aceste chestii, incepuse sa-mi para rau ca nu am vrut la momentul potrivit sa invat. Ultima data cand a incercat fratele meu sa ma invete sa merg pe bicicleta a fost cand eram in clasa a 12-a, dar nu a avut sorti de izbanda, poate si din cauza faptului ca eram deja prea mare ca sa mai apar cu julituri de la cazaturi :)).

Anul trecut vedeam pe Copou tot mai multi oameni care se plimbau cu bicicleta si ii invidiam, insa nu stiam de la inceput ce se intampla, de ce toate bicicletele sunt asemanatoare, pana intr-o zi cand m-am uitat mai atent si am vazut ca scria Raiffeisen. Atunci mi-am dat seama ca trebuie sa fie o initiativa de-a lor si m-am interesat pe prietenul nostru Google si am vazut ca era vorba despre proiectul “I love Velo“.  Pe scurt ” Raiffeisen Bank si Asociatia Green Revolution au dezvoltat cel mai mare sistem de “bike-sharing” (inchiriere gratuita de biciclete) din Romania. Organizatorii au infiintat 8 astfel de centre, in Bucuresti, Constanta, Iasi, Cluj si Targu Mures. In 5 luni, centrele au avut peste 200.000 de utilizatori… Implicarea Raiffeisen in dezvoltarea acestui sistem a urmarit mai multe obiective, printre care: crearea unei mase critice de oameni care sa (re)descopere mersul pe doua roti si sa constientizeze ca acesta poate fi un mijloc eficient de transport alternativ; si atragerea in proiect a cat mai multor autoritati, care sa vada ca exista un apetit mare pentru mersul pe bicicleta, iar asta sa genereze noi proiecte de infrastructura si de incurajare a acestuia.”  Din punctul meu de vedere, acest proiect a avut un mare impact asupra comunitatii si chiar sper sa fie o continuitate din acest proiect pentru ca poate avea impact pe termen lung.

Una din pasiunile mele e lectura, ador sa citesc carti, de tot felul, fie de specialitate, fie de diferite subiecte mai “ciudate”,  fie  beletristica, si daca ma intreaba cineva de ce imi place asa de mult sa citesc si de ce tin asa de mult la cartile mele, ii raspund: “deoarece cartile nu-mi pot face nici un rau cum imi poate face un om, ci imi pot face numai bine”.  Insa in acelasi timp, ma gandesc ca nu toti au posibilitatrea de a citi o carte, chiar daca isi doresc acest lucru, si asta e foarte trist. Cateodata ma gandesc ce as putea face pentru cei care nu au aceasta posibilitate si imi vin in minte tot felul de idei, dar stiu ca in acest moment nu am cum sa le realizez din motive obiective.  Una din companiile care a avut o initiativa  in acest sens, de a facilita accesul la carti a elevilor din mediul rural a fost OTP Bank Romania, prin proiectul “Dreptul de a citi 2010“.  “Proiectul este cea mai importanta initiativa de CSR a OTP Bank Romania, de pana acum. Banca deruleaza o ampla campanie de comunicare integrata, in urma careia, pana la ora actuala, au fost donate peste 30.000 de carti si au fost amenajate 35 de biblioteci in scoli din mediul rural.” Nu pot spune decat “Bravo!” initiativei si ma bucur ca o companie se preocupa de dezvoltatea elevilor si a culturii acestora.

Sunt un om care si-a setat obiective de viata pe termen lung si vreau sa fac tot felul de lucruri care sa aiba un impact asupra oamenilor, comunitatii si mai ales sa aduc o schimbare acolo unde cred ca e nevoie. Una din chestiile pe care vreau sa le fac  implica direct batraneii, nu stiu de ce, poate ca ei ma induioseaza, ii vad ca pe niste copii maturi, dar care au nevoie de ajutorul nostru. Cateodata vad cate un batranel pe starda care pare atat de plapand, dar cu o bunatate in ochi incat ma face sa vreau sa fac ceva pentru cei ca el , cand o sa am posibilitatea.  Un alt proiect care mi-a atras atentia a fost ” Zoom pe Romania” 2009/2010, desfasurat de compania BGS. “BGS si partenerii sai au organizat 2 caravane umanitare, care au ajuns in 6 catune izolate din Muntii Buzaului. Peste 300 de gospodarii, majoritatea locuite de batrani care traiesc la limita subzistentei, au primit pachete cu ajutoare si cadouri, cu ocazia Craciunului si a Pastelui.”  Foarte tare ce au facut cei de la BGS impreuna cu partenerii lor, si le doresc sa mai faca actiuni de acest fel pentru batranei  cat si pentru cei care au nevoie de ajutor, poate intr-o buna zi am sa pot si eu sa le ofer o mana de ajutor.

Aceste 3 proiecte mi-au atras atentia in ceea ce priveste implicarea companiilor in activitati de CSR si poate mi-au atras atentia din motive personale, insa sunt sigura ca mai sunt si alte companii care au desfasurat alte actiuni care au adus un impact in viata unor oameni.  Anul trecut am citit intr-o revista ca firmele din Romania au alocat un buget mare actiunilor de CSR si la inceput ma gandeam :Vai, ce dragut!, insa apoi am stat si m-am gandit si am realizat ca pentru majoritatea, motivul pentru care investesc in proiecte de responsabilitate sociala este legat de publicitate si de pozitionarea brandului, nu neaparat pentru ca vor sa faca ceva pentru sociatate.

Daca ma gandesc la responsabilitatea sociala a companiilor in anul 2010, ma gandesc ca se putea mai bine, adica DA, multe companii au facut actiuni de CSR, dar majoritatea la un nivel mediocru si superficial si sunt curioasa daca si anul acesta se va investi asa de mult in CSR ca in  anul 2010 sau poate mai mult, sau cand va trece criza in care ne aflam si lucrurile se vor readuce la un nivel normal, daca se poate numi asa situatia economica din Romania, bugetul companiilor pentru astfel de proiecte  va ma exista, sau mai bine zis, sunt sigura ca va mai exista, insa sunt curioasa la ce nivel.

Daca ar fi sa ma gandesc la asteptarile pe care le am de la companii in privinta responsabilitatii sociale pentru anul 2011 ar fi sa realizeze in continuare proeicte de CSR, dar la un nivel mai ridicat, pentru ca in acest moment sunt tot felul de oameni care au nevoie de ajutor, societatea noastra are nevoie de ajutor.  Mi-ar place sa vad proiecte de ecologizare, de educare a comunitatii in privinta protectiei mediului,  proiecte pentru dezvoltarea tinerilor, studentilor, voluntarilor, culturii romane,  mi-ar place sa vad ca se vor desfasura cat mai multe proiecte prin care companiile sprijina ONG-urile din Romania in tot felul de proiecte care ar putea aduce un impact pozitiv in societate.  Daca punem mana de la mana, putem face ceva pentru tara asta in care nu multi mai cred, daca noi nu facem nimic pentru noi, atunci cine?

Poate nu pot recompensa companiile care se vor implica in actiuni de CSR in anul 2011, insa pot sigur ca le promovez pe cele care continua sa faca actiuni de acest gen si care incearca sa aduca o mica schimbare in societate, dar de asemenea pot scrie si despre cele care nu fac CSR, desi ele afecteaza mediul inconjurator sau poate si comunitatea. Eu zic ca ar trebui sa avem  si niste legi in privinta asta, sa fie intr-un fel obligatoriu ca firmele sa faca CSR, pentru ca poate asa, fie si cu forta, vor face si ele ceva. 😀

3 responses to “3 lucruri, 3 litere, C.S.R.

  1. Pingback: Bilantul Responsabilitatii Sociale pe 2010 « Dragos Dehelean – Relatii Publice si comunicare online

  2. Si eu m-am dat cu bicicleta de la Raiffaisen prin Herastrau si pot sa spun ca am asteptat jumatate de ora la coada pentru asta. Cred ca, cel putin in Bucuresti, a avut foarte mult succes campania si ca multa lume isi va aminti ca a fost o initiativa Raiffaisen. Foarte frumos!

  3. Salve!

    Fain articol, nu stiam ca au avut atita succes cei de la Raiffeisen, nici de proiectul celor de la OTP!

    Spor!

Leave a Reply

